'Wilden automatiseringsslag maken zonder in te leveren op kwaliteit'
Woensdag 26 juni 2024
Vemag.NL.
“Na uitgebreid testen hebben we nu een vacuümvuller staan waarmee we producten kunnen portioneren zonder giveaway. En ook nog eens sneller.”
Nieuwe modus
Slachthuis Zuidbroek heeft sinds vorig jaar een nieuwe modus gevonden die past bij vraag en aanbod en de grootte van het bedrijf. “Huisslachtingen zijn altijd al een belangrijke pijler binnen ons bedrijf geweest. Ook toen wij grootschaliger slachtten. Door de huidige samenleving is er veel vraag naar huisslachting en boerderijverkoop. De grootste reden dat wij zijn gestopt met grootschalig slachten is eigenlijk dat er te weinig gekwalificeerd personeel te vinden is, en de regeldruk vanuit de NVWA aanzienlijk is vergroot. We slachten elke donderdag gemiddeld tien runderen, 15 varkens en 154 schapen die verwerkt worden tot een consument gereed product, volledig traceerbaar tot aan de oornummers. We werken met een korte keten. Lokaal en puur”, verduidelijkt Auke.
“We verwerken hier runderen, schapen en varkens tot een consument gereed product, volledig gepersonaliseerd. We verpakken de producten zelfs met voorbedrukte etiketten in de huisstijl van de klant, als zij dat willen. Boeren uit Groningen, Friesland en Drenthe brengen hun dieren naar ons vanwege de kwaliteit die wij leveren. De consument is op zoek naar transparantie, gevoed door alle verhalen over de agrarische en vleessector in de media. De consument heeft contact met de boer zelf, en heeft daardoor inzicht in hoe de dieren worden gehouden. Daardoor raakt de consument gerustgesteld en eet met een gerust hart vlees. Vlees van de boerderijwinkels zijn pure producten afkomstig van alleen het geslachte dier en zodoende van een hoge kwaliteit.”
Geen giveaway, wél flexibiliteit
Hoewel de ‘pakketten voor de boer’ (en dus de hoeveelheid vlees) die in Zuidbroek wordt verwerkt overzichtelijk zijn, was er binnen het slachthuis een behoefte aan automatisering. In de zoektocht naar een oplossing om vleesproducten zoals worsten, gehakt en hamburgers nauwkeurig te portioneren, kwam Slachthuis Zuidbroek uit bij Vemag.nl, dat een HP1 vacuümvuller van Vemag installeerde in de worstmakerij. “Ik ben mijn hele leven al actief in de vleessector, zowel industrieel als ambachtelijk. Vanuit mijn eigen ervaringen in de slagerij kende ik Vemag al voordat ik er aan de slag ging als producttechnisch specialist én verkoopadviseur. De gedachte was: als ik een machine kan installeren, kan ik ‘m wellicht ook verkopen. Ik heb een soort van hybride functie, die juist bij dit project zeer goed van pas kwam”, zegt Tim van de Wiel van Vemag.nl.
Dat wordt bevestigd door Auke: “De eerste test was geen succes, maar onze vraag bleef staan: hoe kunnen we de machine zo aanpassen dat we het product krijgen zoals wij dat willen? Keurig geportioneerd in porties van 500 gram, zonder enige giveaway, maar met een hoge mate van flexibiliteit, omdat wij meerdere productwissels kennen en ook kleine batches willen verwerken van soms zelfs maar 3 tot 5 kilogram. Zoals bij saucijzen. Tim weet niet alleen alles van de machine, maar ook alles van de textuur en structuur van vlees. Wij wilden een automatiseringsslag maken, zonder in te leveren op de ambachtelijke kwaliteit en uitstraling van het product.” Dus volgde een uitgebreide test. “Als de klant commitment toont aan ons, dan tonen wij committent aan de klant”, benadrukt Tim.
Klik HIER voor de volledige casestudy over Vemag.NL in de laatste (digitale) uitgave van vaktijdschrift Meat&Co.
Waar in den lande steeds meer slachterijen wegvallen, staat Slachthuis Zuidbroek in het gelijknamige Groningse dorp nog fier overeind. De onderscheidende kracht van het slachthuis van de familie Antonides is de korte keten en de volledige verwaarding van de dieren die er wekelijks worden geslacht voor boeren, boerderijwinkels en slagerijen. “Wij werken lokaal. Die ene koe die de boer ons brengt krijgen ze ook helemaal terug”, verzekert Auke Antonides, die voor automatisering van de productie in de worstenmakerij vertrouwt op
“Na uitgebreid testen hebben we nu een vacuümvuller staan waarmee we producten kunnen portioneren zonder giveaway. En ook nog eens sneller.”
Nieuwe modus
Slachthuis Zuidbroek heeft sinds vorig jaar een nieuwe modus gevonden die past bij vraag en aanbod en de grootte van het bedrijf. “Huisslachtingen zijn altijd al een belangrijke pijler binnen ons bedrijf geweest. Ook toen wij grootschaliger slachtten. Door de huidige samenleving is er veel vraag naar huisslachting en boerderijverkoop. De grootste reden dat wij zijn gestopt met grootschalig slachten is eigenlijk dat er te weinig gekwalificeerd personeel te vinden is, en de regeldruk vanuit de NVWA aanzienlijk is vergroot. We slachten elke donderdag gemiddeld tien runderen, 15 varkens en 154 schapen die verwerkt worden tot een consument gereed product, volledig traceerbaar tot aan de oornummers. We werken met een korte keten. Lokaal en puur”, verduidelijkt Auke.
“We verwerken hier runderen, schapen en varkens tot een consument gereed product, volledig gepersonaliseerd. We verpakken de producten zelfs met voorbedrukte etiketten in de huisstijl van de klant, als zij dat willen. Boeren uit Groningen, Friesland en Drenthe brengen hun dieren naar ons vanwege de kwaliteit die wij leveren. De consument is op zoek naar transparantie, gevoed door alle verhalen over de agrarische en vleessector in de media. De consument heeft contact met de boer zelf, en heeft daardoor inzicht in hoe de dieren worden gehouden. Daardoor raakt de consument gerustgesteld en eet met een gerust hart vlees. Vlees van de boerderijwinkels zijn pure producten afkomstig van alleen het geslachte dier en zodoende van een hoge kwaliteit.”
Geen giveaway, wél flexibiliteit
Hoewel de ‘pakketten voor de boer’ (en dus de hoeveelheid vlees) die in Zuidbroek wordt verwerkt overzichtelijk zijn, was er binnen het slachthuis een behoefte aan automatisering. In de zoektocht naar een oplossing om vleesproducten zoals worsten, gehakt en hamburgers nauwkeurig te portioneren, kwam Slachthuis Zuidbroek uit bij Vemag.nl, dat een HP1 vacuümvuller van Vemag installeerde in de worstmakerij. “Ik ben mijn hele leven al actief in de vleessector, zowel industrieel als ambachtelijk. Vanuit mijn eigen ervaringen in de slagerij kende ik Vemag al voordat ik er aan de slag ging als producttechnisch specialist én verkoopadviseur. De gedachte was: als ik een machine kan installeren, kan ik ‘m wellicht ook verkopen. Ik heb een soort van hybride functie, die juist bij dit project zeer goed van pas kwam”, zegt Tim van de Wiel van Vemag.nl.
Dat wordt bevestigd door Auke: “De eerste test was geen succes, maar onze vraag bleef staan: hoe kunnen we de machine zo aanpassen dat we het product krijgen zoals wij dat willen? Keurig geportioneerd in porties van 500 gram, zonder enige giveaway, maar met een hoge mate van flexibiliteit, omdat wij meerdere productwissels kennen en ook kleine batches willen verwerken van soms zelfs maar 3 tot 5 kilogram. Zoals bij saucijzen. Tim weet niet alleen alles van de machine, maar ook alles van de textuur en structuur van vlees. Wij wilden een automatiseringsslag maken, zonder in te leveren op de ambachtelijke kwaliteit en uitstraling van het product.” Dus volgde een uitgebreide test. “Als de klant commitment toont aan ons, dan tonen wij committent aan de klant”, benadrukt Tim.
Klik HIER voor de volledige casestudy over Vemag.NL in de laatste (digitale) uitgave van vaktijdschrift Meat&Co.