'Vleesvervangers naast vlees duwtje in duurzame richting'
Maandag 26 juni 2023
Trade & Retail bij ING. Aanleiding voor Mulders uitspraken is de recente keuze van Lidl om vleesvervangers direct naast het vlees in het supermarktschap te leggen. Zo wil de supermarktketen testen of klanten eerder kiezen voor de vervangers.
Het maken van duurzamere keuzes speelt een steeds belangrijkere rol bij het doen van boodschappen. Subtiele aanpassingen, zoals het plaatsen van vleesvervangers in het vlees-schap, dragen bij aan een verhoogd bewustzijn en maken de keuze voor een duurzamer alternatief makkelijker. Dit wordt ‘nudging’ genoemd. “Lidl past dit concept toe door vleesvervangers naast het vlees te presenteren”, weet Mulder. “De proef van Lidl kan succesvol uitpakken om twee redenen. Allereerst speelt de supermarkt in op de menselijke neiging om voor de meest toegankelijke optie te kiezen. Door vleesvervangers prominent in het zicht te plaatsen merken consumenten deze producten sneller op en belanden ze eerder in het winkelmandje. Ten tweede wordt de consumptie van vleesvervangers op deze manier (verder) genormaliseerd. Door de vervangers naast vlees te leggen kan het makkelijker als alternatief worden geaccepteerd en zijn mensen eerder geneigd een vegetarische optie uit te proberen. Nudging is geen nieuw fenomeen in de supermarkt. Toch verdient het initiatief van Lidl lof. Het is een slimme strategie die consumenten aanmoedigt om bewustere en duurzamere keuzes te maken zonder het op te leggen.”
“Vleesvervangers naast vlees aanbieden geeft de consument een duwtje in de duurzame richting.” Dat stelt Dirk Mulder, sectorspecialist Het maken van duurzamere keuzes speelt een steeds belangrijkere rol bij het doen van boodschappen. Subtiele aanpassingen, zoals het plaatsen van vleesvervangers in het vlees-schap, dragen bij aan een verhoogd bewustzijn en maken de keuze voor een duurzamer alternatief makkelijker. Dit wordt ‘nudging’ genoemd. “Lidl past dit concept toe door vleesvervangers naast het vlees te presenteren”, weet Mulder. “De proef van Lidl kan succesvol uitpakken om twee redenen. Allereerst speelt de supermarkt in op de menselijke neiging om voor de meest toegankelijke optie te kiezen. Door vleesvervangers prominent in het zicht te plaatsen merken consumenten deze producten sneller op en belanden ze eerder in het winkelmandje. Ten tweede wordt de consumptie van vleesvervangers op deze manier (verder) genormaliseerd. Door de vervangers naast vlees te leggen kan het makkelijker als alternatief worden geaccepteerd en zijn mensen eerder geneigd een vegetarische optie uit te proberen. Nudging is geen nieuw fenomeen in de supermarkt. Toch verdient het initiatief van Lidl lof. Het is een slimme strategie die consumenten aanmoedigt om bewustere en duurzamere keuzes te maken zonder het op te leggen.”