Machinebouw vleesindustrie toont zich op Interpack
Woensdag 12 februari 2020
De cijfers voor Interpack 2020 spreken eigenlijk al voor zich. Meer dan 2.800 exposanten uit 55 landen verzamelen zich begin mei op de Messe Düsseldorf, dat alle hallen inzet om de standhouders te verdelen. “We zitten bomvol. In totaal 37 voetbalvelden”, lacht Sebastian Pflügge. “Interpack is een echte marketingtool voor exposanten. We werken met acht doelgroepen, waarbij Food onze belangrijkste doelgroep is.”
Interpack ziet in de internationale foodsector een sterke globale concurrentie. “Meten van gegevens wordt alleen maar belangrijker. Sterker nog, OEE is in de foodsector een tweede natuur geworden”, vervolgt Pflügge. “Een hoge mate van beschikbaarheid van machines en productielijnen is erg belangrijk geworden. Oftewel, industrie 4.0, met onderhoudsmomenten die zich laten voorspellen, optimalisatie van het productieproces, laag verbruik van energie en een lage verspilling van grondstoffen.”
Productie en Packaging
Duurzaamheid staat al jaren hoog op de agenda, maar krijgt tijdens Interpack 2020 een nog prominentere rol toebedeeld. “Binnen de productie wordt er duidelijk gekeken naar efficiënter omgaan met energie. Maar ook, hoe kan ik elektriciteit, water en grondstoffen besparen? Denk ook aan inktgebruik op labels of het hergebruik van de warmte die voor het productieproces wordt gebruikt. En natuurlijk intelligente controle van het proces”, weet Pflügge.
Op het gebied van Packaging streven leveranciers, en dus ook retailers, voedingsfabrikanten en vleesverwerkers, naar duurzame verpakkingsoplossingen en -materialen. “Machinebouwers noteren wereldwijd een jaarlijkse groei van 4,5 procent. Duitsland is wereldwijd de grootste, Italië een goede tweede en Nederland is de vierde grootste machinebouwer op het gebied van processing en packaging, met een omzet van 2,8 miljard euro.” Ter vergelijking, in 2013 was dat nog 1,8 miljard euro.
Save Food
Professionals in de vleesverwerkende of voedingsmiddelenindustrie kunnen rekenen op een zeer uitgebreid aanbod tijdens Interpack 2020. Niet alleen staan vijf hallen volledig in het teken van food, ook de randactiviteiten gaan dieper in op deze materie. Zoals ‘Save Food’, bestaande uit twee events en acties in het kader van verdere reductie van voedselverlies en -verspilling. In dat kader is op dinsdag 12 mei de conferentie ‘Life without Packaging?’ erg interessant. Pflügge: “We hebben een zeer interessante paneldiscussie, met als centrale vraag: Is een leven mogelijk zonder verpakkingen? Duurzaamheid, maar ook voedselverspilling en hygiëne zijn onderwerpen die tijdens die conferentie aan bod komen.”
Meer over Interpack 2020 vindt u in de eerstvolgende uitgave van Meat & Co die 13 maart verschijnt. Ook in de uitgave die 24 april verschijnt, wordt extra aandacht besteed aan de vakbeurs.