Bijeenkomst Meattech: Innovatie met passie
Dinsdag 07 april 2020
Meattech van dit jaar draaide om het thema innovatie. Een tweetal sprekers -slager Kees Janson en R&D-manager Jan Nauta- kwam vertellen over hun visie op innovatie. Janson vertelde over zijn merk Madame Paté en haar missie om de klassiek Franse paté (grof en puur) in Nederland terug op de kaart te zetten. En Jan Nauta, werkzaam bij Intersnack, gaf een lezing over creativiteit en brainstormtechnieken. En waarom dit vooral niet werkt. Maar hoe kom je dan tot bruikbare productideeën?
Met een zeer eenvoudig missie is het avontuur begonnen voor Madame Paté. Achter het merk schuilt slager Kees Janson. De geestelijk vader van ‘Madame’ en een rasechte vakidioot, die uren over vlees en het slagersambacht kan praten. Met de liefde voor vlees was de ambitie gegroeid om de echte Franse paté weer terug te brengen naar de consument, als een soort tegenbeweging voor de supermarkt-paté, zoals we deze tegenwoordig kennen. “De basis voor het succes is een paté met minimaal 90% vlees. Meer vlees is meer effect. En vanuit een ambachtelijk proces zonder haast en stress de producten maken. Daarmee kan je jezelf onderscheiden ten opzichte van de dagelijkse paté. Een valkuil hierbij is dat we de gemiddelde consument wel moeten leren het product te waarderen (lees: te eten)”, vertelt Janson. “Doordat de Retail steeds vaker op zoek is naar niches, kan deze kwaliteitspaté ook een invulling zijn in het schap. Maar er zijn er volgens Madame Paté nog een aantal uitdagingen voor de toekomst. De pure vleessmaak en deze behouden, een langere houdbaarheid verkrijgen zonder comprimé en vegetarische paté.”
Philip Schippers van Meattech legt uit: “Naast al deze uitdagingen is de grootste uitdaging de verkregen standaard en smaak op basis van de originele recepten op peil te houden, zonder comprimé op prijs en druk van derden.”
Ontwikkelen en vernieuwen
De lezing van Jan Nauta werd begonnen met een aantal interactieve opdrachten. Schippers: “Daarbij gingen we vooral ervaren welke belemmeringen er kunnen zijn bij brainstormsessies en oplossingen. De conclusie hiervan is dat creativiteit een aantal zaken vraagt. Zoals een open mind, even alles vergeten, opnieuw kijken naar zaken en erkennen en herkennen van mogelijkheden, Vaak blijven we zitten met vooroordelen, feiten en allerlei andere zaken, maar voor succesvol ontwikkelen moeten we juist loslaten, en ons niet laten blokkeren.”
Bedrijven willen en moeten ontwikkelen en vernieuwing voor onder andere het imago en het creëren van marge, liet Nauta weten. In het algemeen kan gesteld worden dat één op de 6 tot 10 ontwikkelingen langer dan twee jaar in de markt aanwezig blijven. “Dus hoe komen we tot succesvollere producten komen. Hiervoor zijn allerlei technieken voor beschikbaar welke je kan helpen tot het komen van succesvolle concepten in de markt”, zegt Nauta, die naast allerlei technieken de S.I.T. (Systematic Inventive Thinking)-techniek verder belichtte.
Meer hierover in de eerstvolgende papieren uitgave van vaktijdschrift Meat & Co, dat 24 april verschijnt.
De eerste bijeenkomst van kennisplatform Met een zeer eenvoudig missie is het avontuur begonnen voor Madame Paté. Achter het merk schuilt slager Kees Janson. De geestelijk vader van ‘Madame’ en een rasechte vakidioot, die uren over vlees en het slagersambacht kan praten. Met de liefde voor vlees was de ambitie gegroeid om de echte Franse paté weer terug te brengen naar de consument, als een soort tegenbeweging voor de supermarkt-paté, zoals we deze tegenwoordig kennen. “De basis voor het succes is een paté met minimaal 90% vlees. Meer vlees is meer effect. En vanuit een ambachtelijk proces zonder haast en stress de producten maken. Daarmee kan je jezelf onderscheiden ten opzichte van de dagelijkse paté. Een valkuil hierbij is dat we de gemiddelde consument wel moeten leren het product te waarderen (lees: te eten)”, vertelt Janson. “Doordat de Retail steeds vaker op zoek is naar niches, kan deze kwaliteitspaté ook een invulling zijn in het schap. Maar er zijn er volgens Madame Paté nog een aantal uitdagingen voor de toekomst. De pure vleessmaak en deze behouden, een langere houdbaarheid verkrijgen zonder comprimé en vegetarische paté.”
Philip Schippers van Meattech legt uit: “Naast al deze uitdagingen is de grootste uitdaging de verkregen standaard en smaak op basis van de originele recepten op peil te houden, zonder comprimé op prijs en druk van derden.”
Ontwikkelen en vernieuwen
De lezing van Jan Nauta werd begonnen met een aantal interactieve opdrachten. Schippers: “Daarbij gingen we vooral ervaren welke belemmeringen er kunnen zijn bij brainstormsessies en oplossingen. De conclusie hiervan is dat creativiteit een aantal zaken vraagt. Zoals een open mind, even alles vergeten, opnieuw kijken naar zaken en erkennen en herkennen van mogelijkheden, Vaak blijven we zitten met vooroordelen, feiten en allerlei andere zaken, maar voor succesvol ontwikkelen moeten we juist loslaten, en ons niet laten blokkeren.”
Bedrijven willen en moeten ontwikkelen en vernieuwing voor onder andere het imago en het creëren van marge, liet Nauta weten. In het algemeen kan gesteld worden dat één op de 6 tot 10 ontwikkelingen langer dan twee jaar in de markt aanwezig blijven. “Dus hoe komen we tot succesvollere producten komen. Hiervoor zijn allerlei technieken voor beschikbaar welke je kan helpen tot het komen van succesvolle concepten in de markt”, zegt Nauta, die naast allerlei technieken de S.I.T. (Systematic Inventive Thinking)-techniek verder belichtte.
Meer hierover in de eerstvolgende papieren uitgave van vaktijdschrift Meat & Co, dat 24 april verschijnt.