'Onze trucks zijn zeer geschikt voor intern transport'
Vrijdag 03 april 2020
Sanders Heftrucks.
Sanders Heftruck werd in 1980 opgezet door Jan Sanders. Hij begon voor zichzelf in een garagebox in Lieshout. In de loop der jaren is het bedrijf gegroeid tot een middelgrote onderneming met een drietal merken intern transport materieel. Sinds 1999 is Sanders Heftrucks gevestigd in het huidige pand in Helmond, waar het inmiddels toe is aan het 40-jarig jubileum. Eigenaar van Sanders Heftrucks, dat vijftien medewerkers kent, is Bart Sanders. Hij nam het stokje in 2005 van zijn vader over en is de tweede generatie in het Brabantse familiebedrijf.
Vleeschmeester in Best was een kleine veertig jaar geleden de eerste vleesverwerker die een beroep deed op Sanders Heftrucks. “Dat ging om een kleine vleesverwerker die een probleem had met zijn intern transport. Later volgde een slachterij in Helmond en door de jaren heen zijn daar steeds meer bedrijven uit de vlees- en voedingsmiddelenindustrie bijgekomen. Gegalvaniseerde trucks waren tientallen jaren geleden een bijzonderheid en ook nu zijn ze nog steeds redelijk uniek. Wij zijn echter het enige bedrijf in Nederland dat beschikt over een jarenlange expertise. Door onze eerstegraads service hebben we ook een goede reputatie binnen de vleesindustrie”, verzekert Bart. “Onze productkennis is enorm hoog, dus als onze klanten een vraag hebben, kunnen we ze vaak al met één telefoontje helpen. Ons bestaansrecht hebben we te danken aan persoonlijk contact en korte lijntjes.”
Jarenlange expertise
Tegelijkertijd met Bart Sanders begon ook Bas van den Heuvel bij de onderneming, waar hij als Sales Manager verantwoordelijk is voor de sales. “Wij verkopen, verhuren, leasen, repareren en keuren intern transport. Feitelijk alles wat rolt in magazijn, dat bieden wij”, verduidelijkt Bas. Sanders Heftrucks richt zich voor een belangrijk deel op de voedselverwerkende industrie, maar de machines zijn ook terug te vinden bij bedrijven binnen de farmaceutische sector. Het zegt veel over de gegalvaniseerde magazijntrucks die zowel qua constructie als hygiëne bijzonder geschikt zijn voor gebruik in de vlees- en visverwerking en de zware werkomstandigheden binnen foodproductiefaciliteiten. “Wij leveren maatwerk. Wij gaan altijd met een klant in gesprek en bekijken dan met welke oplossingen qua intern transport de klant is gebaat. In ruimtes waar veel vlees wordt verwerkt, veel zout aanwezig is en de vloer glad is, heb je nu eenmaal een andere truck nodig dan in een magazijn waar alleen dozen verschoven hoeven te worden”, vervolgt Bart.
Zo’n 45 procent van de afnemers van Sanders Heftrucks zijn commerciële partijen binnen de vlees- en foodindustrie. Vion Food Group, CTH, Peijnenburg’s Koekfabrieken en F. Wellink Lekkerkerk zijn slechts een paar referenties van klanten die al meerdere jaren naar tevredenheid samenwerken met Sanders Heftrucks. Bas: “Zij weten dat wat wij vertellen ook klopt. En bovenal spreken we de taal van de industrie. De overgrote meerderheid van onze klanten kiest voor een leaseconstructie, waarbij zij een vast bedrag per maand betalen voor de machines. Als wij zeggen 200 euro per maand, dan is het ook 200 euro per maand. Dus geen verrassingen achteraf, zoals prijzen exclusief batterij of een jaarlijks indexering van de huur- of leaseprijs. Onze formule is all-in. Dat weten onze klanten, die mede daarom soms al meer dan dertig jaar met ons samenwerken.”
Gegalvaniseerde heftrucks
Bas vult aan: “Gegalvaniseerde trucks blijven netter en zijn gemakkelijker schoon te maken. Bij gelakte reguliere heftrucks is het chassis van standaard staal. Dan gaat snel roestvorming optreden. Bij ons onze gegalvaniseerde trucks zijn ook de losse componenten gegalvaniseerd, van messing of rvs. Wij gaan met klanten in gesprek en bespreken dan in welke ruimtes en voor welke toepassingen de machines ingezet gaan worden. Aan de hand daarvan kunnen we bepalen of gelakte, gegalvaniseerde of zelfs roestvrijstalen trucks of een combinatie daarvan nodig zijn. Zeker in de vleesindustrie is het belangrijk dat onderdelen niet gaan corroderen, het staal niet roest, alles goed schoon te maken is en langere tijd meegaat. Juist in de foodindustrie wordt vaak niet lichtzinnig omgesprongen met de machines, dus ze moeten ook tegen een stootje kunnen. Dat is ook de reden dat bijvoorbeeld de batterij- en snelheidsmeter onder een kap zitten en veel machines ook volledig gegalvaniseerd zijn op plekken waar trucks van andere aanbieders veel kwetsbare kunststof delen bevatten. Als daar één keer een homp vlees op valt, is alles kapot.”
Bart lacht. “We hebben een jaar lang getest met wielen voor de ideale afstemming op de gladde vloeren in de vleesindustrie. Ook hebben we heftrucks die extra verstevigd zijn aan de zijkant, maar we denken bijvoorbeeld ook na over de coating van de batterijcontainer rondom de batterij. Bij veel andere fabrikanten laat die los door vocht. Wij zijn overstapt op roestvrijstalen containers voor de batterijen. Die zijn niet kapot te krijgen!”
Sanders Heftrucks levert het materieel standaard met een verkorte instructie in meerdere talen. “Twee A4-tjes in het Nederlands, Engels, Pools en Bulgaars. Bijvoorbeeld over hoe de batterij geladen of gewisseld kan worden als-ie leeg is. Het water bijvullen gaat heel simpel, want de batterijen hebben een centraal watervulsysteem. Kwestie van de waterslang vastklikken en vullen.”
Altijd de juiste oplossing
Sanders Heftrucks is leverancier van een drietal merken intern transport materieel, waarvan Cesab (onderdeel van Toyota Material Handling) en Icem (voor gespecialiseerd rvs-materiaal) de merken zijn voor gebruik in de voedingsmiddelensector. Het derde merk is Prins. “Voor de reguliere toepassingen in de vleesindustrie volstaat veelal Cesab, ons hoofdmerk, maar voor speciale toepassingen, kiezen wij voor Icem. Als ik het kan tekenen, krijgen zij het gemaakt. Inclusief CE-keurmerk. Er zit natuurlijk ook een prijsverschil tussen de verschillende uitvoeringen. Kies je voor gelakt, roestvrijstaal of gegalvaniseerd? En kan dat dan ook binnen de ruimtes waar je de heftruck gebruikt? Als je een ruimte hebt waar veel zout wordt gebruikt en veel vlees wordt verwerkt en dus sprake is van veel bloed, dan is gegalvaniseerd of zelfs rvs eigenlijk noodzaak”, weet Bart.
“Als een klant ons belt, geven wij ook altijd aan dat we graag langskomen”, vertelt Bas. “Wij gaan ver in het advies en proberen klanten ook te sturen, omdat wij ervoor garant staan dat een machine de hele looptijd van de lease meegaat. Wij geven advies op basis van ervaring. Zo hebben we laatst nog geleverd aan een vleeszouterij waar ze eerst, op advies van de verkoper van een concurrerend merk, een gelakte truck hadden gekocht. Dat noemen wij verkopen tegen beter weten in. Bizar. Dat gaat altijd roesten, nog los van het feit dat de schilfers van de lak loslaten en in de productie terecht kunnen komen. Wij zijn voor deze klant eerst naar Lyon gegaan, waar al twee heftrucks voor dezelfde doeleinden liepen. Vervolgens hebben we die nieuw laten komen en nog een paar onderdelen apart behandeld, zodat we écht de perfecte oplossing konden aanbieden. We hebben ze net voor de zomer geleverd en de klant is dik tevreden.” Bart aanvullend: “Behalve in de industrie zijn we ook goed vertegenwoordigd in het midden- en kleinbedrijf, zoals slagerijen.”
Dit artikel verscheen eerder in de laatste uitgave van vaktijdschrift Meat & Co.
OP DE FOTO: V.l.n.r.: Bart Sanders, Pauline Swinkels, Kelly Kuijpers en Bas van den Heuvel.
Wie aan heftrucks denkt, legt niet automatisch de associatie met de vleesverwerkende industrie. Terwijl die combinatie, zo bewijst het verhaal van Sanders Heftrucks, juist heel vanzelfsprekend kan zijn. Het Helmondse bedrijf is een allround en full-service dienstverlener op het gebied van intern transport en belevert meerdere slachthuizen en vleesverwerkers in Nederland en België. “Onze gegalvaniseerde en roestvrijstalen (rvs) magazijntrucks zijn bij uitstek geschikt voor intern transport in de vlees- en voedingsverwerkende industrie. Juist vanwege het hygiënevraagstuk”, vertelt eigenaar-directeur Bart Sanders van
Sanders Heftruck werd in 1980 opgezet door Jan Sanders. Hij begon voor zichzelf in een garagebox in Lieshout. In de loop der jaren is het bedrijf gegroeid tot een middelgrote onderneming met een drietal merken intern transport materieel. Sinds 1999 is Sanders Heftrucks gevestigd in het huidige pand in Helmond, waar het inmiddels toe is aan het 40-jarig jubileum. Eigenaar van Sanders Heftrucks, dat vijftien medewerkers kent, is Bart Sanders. Hij nam het stokje in 2005 van zijn vader over en is de tweede generatie in het Brabantse familiebedrijf.
Vleeschmeester in Best was een kleine veertig jaar geleden de eerste vleesverwerker die een beroep deed op Sanders Heftrucks. “Dat ging om een kleine vleesverwerker die een probleem had met zijn intern transport. Later volgde een slachterij in Helmond en door de jaren heen zijn daar steeds meer bedrijven uit de vlees- en voedingsmiddelenindustrie bijgekomen. Gegalvaniseerde trucks waren tientallen jaren geleden een bijzonderheid en ook nu zijn ze nog steeds redelijk uniek. Wij zijn echter het enige bedrijf in Nederland dat beschikt over een jarenlange expertise. Door onze eerstegraads service hebben we ook een goede reputatie binnen de vleesindustrie”, verzekert Bart. “Onze productkennis is enorm hoog, dus als onze klanten een vraag hebben, kunnen we ze vaak al met één telefoontje helpen. Ons bestaansrecht hebben we te danken aan persoonlijk contact en korte lijntjes.”
Jarenlange expertise
Tegelijkertijd met Bart Sanders begon ook Bas van den Heuvel bij de onderneming, waar hij als Sales Manager verantwoordelijk is voor de sales. “Wij verkopen, verhuren, leasen, repareren en keuren intern transport. Feitelijk alles wat rolt in magazijn, dat bieden wij”, verduidelijkt Bas. Sanders Heftrucks richt zich voor een belangrijk deel op de voedselverwerkende industrie, maar de machines zijn ook terug te vinden bij bedrijven binnen de farmaceutische sector. Het zegt veel over de gegalvaniseerde magazijntrucks die zowel qua constructie als hygiëne bijzonder geschikt zijn voor gebruik in de vlees- en visverwerking en de zware werkomstandigheden binnen foodproductiefaciliteiten. “Wij leveren maatwerk. Wij gaan altijd met een klant in gesprek en bekijken dan met welke oplossingen qua intern transport de klant is gebaat. In ruimtes waar veel vlees wordt verwerkt, veel zout aanwezig is en de vloer glad is, heb je nu eenmaal een andere truck nodig dan in een magazijn waar alleen dozen verschoven hoeven te worden”, vervolgt Bart.
Zo’n 45 procent van de afnemers van Sanders Heftrucks zijn commerciële partijen binnen de vlees- en foodindustrie. Vion Food Group, CTH, Peijnenburg’s Koekfabrieken en F. Wellink Lekkerkerk zijn slechts een paar referenties van klanten die al meerdere jaren naar tevredenheid samenwerken met Sanders Heftrucks. Bas: “Zij weten dat wat wij vertellen ook klopt. En bovenal spreken we de taal van de industrie. De overgrote meerderheid van onze klanten kiest voor een leaseconstructie, waarbij zij een vast bedrag per maand betalen voor de machines. Als wij zeggen 200 euro per maand, dan is het ook 200 euro per maand. Dus geen verrassingen achteraf, zoals prijzen exclusief batterij of een jaarlijks indexering van de huur- of leaseprijs. Onze formule is all-in. Dat weten onze klanten, die mede daarom soms al meer dan dertig jaar met ons samenwerken.”
Gegalvaniseerde heftrucks
Bas vult aan: “Gegalvaniseerde trucks blijven netter en zijn gemakkelijker schoon te maken. Bij gelakte reguliere heftrucks is het chassis van standaard staal. Dan gaat snel roestvorming optreden. Bij ons onze gegalvaniseerde trucks zijn ook de losse componenten gegalvaniseerd, van messing of rvs. Wij gaan met klanten in gesprek en bespreken dan in welke ruimtes en voor welke toepassingen de machines ingezet gaan worden. Aan de hand daarvan kunnen we bepalen of gelakte, gegalvaniseerde of zelfs roestvrijstalen trucks of een combinatie daarvan nodig zijn. Zeker in de vleesindustrie is het belangrijk dat onderdelen niet gaan corroderen, het staal niet roest, alles goed schoon te maken is en langere tijd meegaat. Juist in de foodindustrie wordt vaak niet lichtzinnig omgesprongen met de machines, dus ze moeten ook tegen een stootje kunnen. Dat is ook de reden dat bijvoorbeeld de batterij- en snelheidsmeter onder een kap zitten en veel machines ook volledig gegalvaniseerd zijn op plekken waar trucks van andere aanbieders veel kwetsbare kunststof delen bevatten. Als daar één keer een homp vlees op valt, is alles kapot.”
Bart lacht. “We hebben een jaar lang getest met wielen voor de ideale afstemming op de gladde vloeren in de vleesindustrie. Ook hebben we heftrucks die extra verstevigd zijn aan de zijkant, maar we denken bijvoorbeeld ook na over de coating van de batterijcontainer rondom de batterij. Bij veel andere fabrikanten laat die los door vocht. Wij zijn overstapt op roestvrijstalen containers voor de batterijen. Die zijn niet kapot te krijgen!”
Sanders Heftrucks levert het materieel standaard met een verkorte instructie in meerdere talen. “Twee A4-tjes in het Nederlands, Engels, Pools en Bulgaars. Bijvoorbeeld over hoe de batterij geladen of gewisseld kan worden als-ie leeg is. Het water bijvullen gaat heel simpel, want de batterijen hebben een centraal watervulsysteem. Kwestie van de waterslang vastklikken en vullen.”
Altijd de juiste oplossing
Sanders Heftrucks is leverancier van een drietal merken intern transport materieel, waarvan Cesab (onderdeel van Toyota Material Handling) en Icem (voor gespecialiseerd rvs-materiaal) de merken zijn voor gebruik in de voedingsmiddelensector. Het derde merk is Prins. “Voor de reguliere toepassingen in de vleesindustrie volstaat veelal Cesab, ons hoofdmerk, maar voor speciale toepassingen, kiezen wij voor Icem. Als ik het kan tekenen, krijgen zij het gemaakt. Inclusief CE-keurmerk. Er zit natuurlijk ook een prijsverschil tussen de verschillende uitvoeringen. Kies je voor gelakt, roestvrijstaal of gegalvaniseerd? En kan dat dan ook binnen de ruimtes waar je de heftruck gebruikt? Als je een ruimte hebt waar veel zout wordt gebruikt en veel vlees wordt verwerkt en dus sprake is van veel bloed, dan is gegalvaniseerd of zelfs rvs eigenlijk noodzaak”, weet Bart.
“Als een klant ons belt, geven wij ook altijd aan dat we graag langskomen”, vertelt Bas. “Wij gaan ver in het advies en proberen klanten ook te sturen, omdat wij ervoor garant staan dat een machine de hele looptijd van de lease meegaat. Wij geven advies op basis van ervaring. Zo hebben we laatst nog geleverd aan een vleeszouterij waar ze eerst, op advies van de verkoper van een concurrerend merk, een gelakte truck hadden gekocht. Dat noemen wij verkopen tegen beter weten in. Bizar. Dat gaat altijd roesten, nog los van het feit dat de schilfers van de lak loslaten en in de productie terecht kunnen komen. Wij zijn voor deze klant eerst naar Lyon gegaan, waar al twee heftrucks voor dezelfde doeleinden liepen. Vervolgens hebben we die nieuw laten komen en nog een paar onderdelen apart behandeld, zodat we écht de perfecte oplossing konden aanbieden. We hebben ze net voor de zomer geleverd en de klant is dik tevreden.” Bart aanvullend: “Behalve in de industrie zijn we ook goed vertegenwoordigd in het midden- en kleinbedrijf, zoals slagerijen.”
Dit artikel verscheen eerder in de laatste uitgave van vaktijdschrift Meat & Co.
OP DE FOTO: V.l.n.r.: Bart Sanders, Pauline Swinkels, Kelly Kuijpers en Bas van den Heuvel.