'Vlees wordt snoepgoed. Daar moeten wij op inspelen'
Monday December 30, 2019
Dat stelt Mikel Pouw, eigenaar van Nice to Meat, de grootste en oudste onafhankelijke horecaslagerij van Nederland. Recent kwam het familiebedrijf erachter dat het niet 125 jaar, zoals abusievelijk werd aangenomen, maar 126 jaar bestaat. Als marktleider merkt Nice to Meat het veranderende eetgedrag van de horecaconsument, maar het slagersbedrijf vindt dat geen bedreiging. Integendeel.
'Niets mis met minder vlees eten'
"Het is een welvaartstrend om veganistisch of vegetarisch te zijn", aldus Mikel Pouw. "Hoogopgeleide tweeverdieners vinden het hip om veganistisch of vegetarisch te gaan koken. Ik geloof niet dat mensen helemaal zullen stoppen met vlees eten. Ik denk wel dat mensen op termijn minder vlees gaan eten – en dat is helemaal niet zo slecht. Wij eten thuis twee dagen per week geen vlees. Een gevarieerd dieet is beter voor iedereen. Ik moet eerlijk zeggen: voor mijzelf is het wel moeilijk, want we zijn iedere dag bezig met kwaliteit en productontwikkeling en proeven hoort daar bij."
De grootste horecaslager van het land heeft een jaar lang iedere vrijdag vegetarische producten op het menu gezet voor zijn werknemers in Almere, 'Vega Friday'. Daarbij kwam één overtuigende winnaar uit de bus: de Amsterdamse start-up Sparc kitchen. Pouw: "Ons personeel was vrijwel unaniem in het oordeel. Sparc kitchen blinkt echt uit in vegetarische producten voor professionals. Het bedrijf werkt op basis van groenten en maakt de lekkerste vegetarische burgers, döner en 'kip'. Heel veel vegaproducten hebben zóveel toevoegingen nodig om lekker te smaken dat ik me eerlijk gezegd wel eens afvraag of het wel zo gezond is. Puur, onbewerkt vlees, dát is gezond."
Herkomst vlees belangrijk
Nice to Meat juicht de kritische houding van de consument toe: "Wij vinden dat onze kwaliteit vlees ook voor de consument beschikbaar moet kunnen zijn. De consument is op zoek naar een steeds betere kwaliteit en het verhaal achter het vlees. Wij leveren die kwaliteit met heel veel informatie over de herkomst van het vlees." Om die reden is Nice to Meat ook een webshop voor consumenten gestart. Nice to Meat levert wel aan de top van de Nederlandse horeca, maar niet aan de Nederlandse supermarkten. In het buitenland doet dochteronderneming Nice to Meat International dat wél. Mikel Pouw: "Mijn broer Patrick levert met Nice to Meat International aan supermarkten in onder meer Zweden, Denemarken, Italië en Duitsland. Het gaat om supermarkten die veel hogere eisen stellen aan de kwaliteit van hun vlees dan in Nederland. Ik zie het in Nederland niet gebeuren dat de supermarkten bij ons biefstukken gaan kopen. Het heeft alles te maken met de verhouding prijs/kwaliteit. De landen waar Nice to Meat International vlees aan supermarkten levert, hebben een historie van een betere kwaliteit vlees. Nederlanders zijn meestal op prijs gefocust. Het kwalitatief beste vlees kwam uit Argentinië. De minste kwaliteit kwam uit Brazilië. Waar denk je dat de Nederlanders hun vlees gingen inkopen en waar de Duitsers?"
Vlees zonder medicijnen of antibiotica
Nice to Meat is trots op de samenwerking met een boerencoöperatie in het Zuid-Amerikaanse Uruguay. Mikel Pouw: "Circa twintig boeren runnen daar een coöperatie. Hun koeien leven op de uitgestrekte pampa’s die op de lijst staat van Unesco Werelderfgoed. De kalfjes krijgen geen medicijnen of antibiotica. Zij groeien op een natuurlijke manier op en eten alleen maar kruiden en gras en drinken alleen moedermelk. Ze verblijven louter op plaatsen waar de biodiversiteit helemaal in evenwicht is. Kunstmest bestaat er niet. De cowboys bepalen wanneer de runderen worden geslacht. Om de twee weken komt er een schip aan in Rotterdam. Het project is gecertificeerd door de 'Alliance del Pastical' - bij ons de vogelbescherming - vanwege de circulaire biodiversiteit. Dit is zogeheten Puro beef; vlees zoals het volgens ons bedoeld is."
Over Nice to Meat
Marktleider Nice to Meat is één van de grootste en oudste horecaslagerijen van Nederland. Een familiebedrijf met circa 1000 klanten in Nederland in de top van de markt. Nice to Meat snijdt jaarlijks circa 12 miljoen steaks van ossenhazen, entrecotes en ribeyes. Dit gebeurt met zo'n honderd medewerkers. Nice to Meat bedient onder andere toprestaurants en tophotels. Maar óók succesnummers als Loetje, de Harbour Club, Entourage Group en Roadhouse Arnhem Bar & Kitchen. Naast Nice to Meat is er ook Nice to Meat International, het importbedrijf waarvan Patrick Pouw eigenaar is. Dit bedrijf importeert vanuit de hele wereld en verkoopt het vlees weer in 23 Europese landen.
FOTO: Broers Patrick (links) en Mikel (rechts) Pouw.