×

Schouten past vezeltechnologie toe in nieuwe plantaardige schnitzel

Thursday October 10, 2024
Back to overview
Share this article
Met behulp van een zelfontwikkelde vezel heeft Schouten Europe een vervanging voor getextureerde eiwitten gerealiseerd. Naast een betere textuur voor op vlees lijkende producten zorgt de innovatie voor een lagere milieu-impact. Het Brabantse familiebedrijf past de vezeltechnologie nu toe in een nieuwe plantaardige schnitzel. “We zijn ervan overtuigd dat NewTextures een gamechanger zal zijn voor onze business partners en de eindconsument", zegt Niek-Jan Schouten, CEO van Schouten Europe.
 
"Deze nieuwe sublijn binnen onze Classics lijn is het resultaat van jaren van onderzoek en ontwikkeling en zijn daarom trots dat we Schouten’s NewTextures kunnen introduceren”, vervolgt Schouten. De afgelopen jaren was er regelmatig kritiek op vleesvervangers vanwege onder andere het texturatieproces dat nodig is om de vezelachtige structuur van vlees na te bootsen. Dit proces kost relatief veel energie en wordt door sommigen als onnodige bewerking gezien. Daarnaast worden de meeste texturaten in het buitenland gemaakt. Hoewel vleesvervangers volgens Schouten gemiddeld al 50% minder milieubelastend zijn dan vlees, onderneemt het bedrijf nu stappen om deze impact nog verder te verminderen.
 
Kleur en bite
Kenmerkend voor de Schouten NewTexture Schnitzel zijn verder de sappige bite van het product en de mooie witte kleur die kenmerkend is voor kip. “Vleesvervangers worden nog wel eens verkeerd bereid, waardoor ze soms wat droog worden. Deze producten behouden hun sappigheid, wat het nog toegankelijker maakt. “Het totaalplaatje klopt gewoon. We helpen met deze introductie de productcategorie naar een nog hoger niveau’’, zegt Schouten. Tijdens de Week zonder Vlees en Zuivel eerder dit jaar, kondigde Schouten ook al de introductie aan van haar producten op basis van Mycoproteïne. “Ook met die introductie willen we producten vermarkten die een lage voetafdruk hebben en minder bewerkt zijn.”
 
Variations 
Naast haar Classics-producten die vleesproducten vervangen, heeft Schouten ook een lijn met Variations: producten die niet op vlees lijken. “Uiteindelijk geloven wij dat vleesvervangers niet altijd vlees hoeven na te bootsen”, legt Schouten uit. “Met peulvruchten en groenten zijn uitstekende eiwitrijke producten te ontwikkelen die geen vlees-equivalent hebben. Maar om de echte liefhebbers van vlees te overtuigen om vaker een vleesvervanger te kopen, zijn de Classics nog altijd onmisbaar. Het is belangrijk dat het niveau van deze producten verder omhoog gaat. Daarom blijven we investeren in onze Classics.”