Campagne 'Man in de Pan' van start gegaan
Thursday September 27, 2018
Mannendieren zijn onlosmakelijk verbonden met het genieten van geitenkaas of een eitje. Koeien, geiten en kippen geven ons zuivel en eieren. Hun broertjes kunnen dat natuurlijk niet en eindigen daarom vaak in diervoer of in gangbare mesterijen. Op de campagnesite manindepan.nl kunnen consumenten uitrekenen hoeveel mannetjesdieren er horen bij hun zuivel- en eierconsumptie en staan tips en recepten om eens een 'Man in de Pan' te stoppen.
Oktober=Boktober
In oktober kunnen mensen alvast op een makkelijke manier kennismaken met het vlees van geitenbokjes tijdens een van de Boktoberevenementen van de Bio Goat Meat Coöperatie. Onder meer in Den Bosch, Amersfoort, Amsterdam en Utrecht zijn Boktoberfesten met bokworstjes, sateh kamping en natuurlijk een bockbiertje.
Mannenvlees is in Nederland vrij onbekend. In veel andere landen is het juist een delicatesse. Biologisch mannenvlees is duurder dan we gewend zijn. Dit komt doordat ze van rassen zijn die niet speciaal gefokt worden voor de vleesproductie. Het zijn immers de broertjes van melkkoeien, melkgeiten en legkippen. Ze groeien minder snel en ze eten meer. Maar ze zijn er wel. En ze verdienen ook een biologisch leven.
Over de campagne
De campagne 'Man in de Pan' is onderdeel van een groter project waarin een respectvolle plek wordt gezocht voor biologische mannetjesdieren. De biologische geitenhouders hebben hun krachten gebundeld in de Bio Goat Meat Coöperatie en zijn vastbesloten hun mannetjes een biologisch leven te gunnen op de eigen boerderij. Ook de melkveehouders en de legkippenhouders zijn zich aan het organiseren. Enkele individuele boerderijen hebben al een programma voor hun haantjes of stiertjes.
Het project wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting DOEN. Bionext werkt inhoudelijk samen met de Bio Goat Meat Coöperatie, De Bokkenbunker, Dijverhof, De Lankerenhof, Weerribben Zuivel, Ecofields, Boerderij Eyckestein, De Grote Kamp en Ekoplaza.