‘Nieuw logo helpt consument in strijd tegen voedselverspilling’
Wednesday June 26, 2024
Dankzij een nieuwe samenwerking in de keten tussen supermarkten, leveranciers en brancheorganisaties komt er nu een ‘kijk, ruik en proef’-logo op verpakkingen. Dit logo is bedoeld om verwarring over de houdbaarheidsdatum weg te nemen en zo minder voedsel weg te gooien.
Grote verschillen per product
De voedselverspilling varieert sterk per productsoort. Al jarenlang is de verspilling het hoogst bij brood, groente, fruit, aardappelen en zuivel. “Daar is dus nog veel winst te behalen. De huidige logo’s THT (Tenminste Houdbaar Tot) en TGT (Tenminste Goed Tot) zijn te onduidelijk voor de consument. Daarom gooien consumenten vaker dan nodig goed voedsel weg. Als we op dezelfde weg blijven doorgaan, gaan we de afgesproken doelstelling voor 2030 van maximaal 24 kilo verspilling niet halen”, stelt Ceel Elemans, sector specialist Food bij ING Sector Banking. “Voor consumenten geeft het nieuwe logo met een heldere instructie eindelijk de gewenste duidelijkheid over de houdbaarheid van producten. Door vervolgens te kijken, ruiken en te proeven kan de consument nu zelf beter beoordelen welke producten nog te eten of te drinken zijn. De nieuwe kijk, ruik en proef-symbolen komen op meer dan de helft van de verpakkingen van deelnemende bedrijven.”
Eigen verantwoordelijkheid
De consument heeft ook een eigen verantwoordelijkheid om minder voedsel te verspillen. Denk aan bewuster inkopen, een meerdaagse planning maken en restjes die overblijven nog een keer gebruiken. Daar zijn handige apps voor zoals ‘Too Good To Go’. Voor consumenten levert minder eten weggooien ook nog een financieel voordeel op, jaarlijks zo’n 138 euro volgens het Voedingscentrum.