'Rapport solide maatstaf voor toekomstige vooruitgang'
Vorig jaar heeft KFC zich als eerste quick service restaurantketen aangemeld voor het Better Chicken Commitment, om het welzijn van de kippen binnen de gehele KFC toeleveringsketen te verbeteren. KFC werkt met verse kip in hun keuken. Daarom zijn onder andere de herkomst en kwaliteit erg belangrijk.
KFC presenteert nu een eerste voortgangsrapport en wil op deze manier 'zo transparant mogelijk zijn en een overzicht geven van haar toeleveringsketen'. Ook laat KFC eerlijk zien welke stappen ze neemt om het welzijn van de kippen te verbeteren. Naast het inzichtelijk en meetbaar maken van de keten, is één van de belangrijkste lessen uit het rapport dat KFC het niet alleen kan. Er is nog veel werk aan de winkel. Naast KFC en haar toeleveringsketen zijn ook andere voedingsmiddelenbedrijven nodig om vooruitgang te boeken op het gebied van dierenwelzijn.
'Trots op deze stap'
Bij de publicatie van het rapport zei Ben Lauritz, directeur van KFC Northern Europe: "We zijn trots op deze stap. En blij dat we kunnen laten zien dat we het niet laten zitten bij het ondertekenen van de Better Chicken Commitment alleen. Dit eerste voortgangsrapport helpt ons en onze toeleveranciers om daadwerkelijk voortgang te boeken en het welzijn van kippen te verbeteren. Het geeft een duidelijk signaal af aan iedereen - onze leveranciers, onze teams en onze stakeholders - over wat wij verstaan onder het verbeteren van dierenwelzijn. Meten is weten, dus de cijfers in dit verslag vormen een solide maatstaf voor onze toekomstige vooruitgang. Zo kunnen we blijven werken aan onze missie: de lekkerste kip serveren, ter plekke vers bereid in onze restaurants, afkomstig van kippen die een goed leven hebben gehad."
'Dit verdient lof'
Dirk-Jan Verdonk, algemeen directeur World Animal Protection Nederland, vertelt tot slot: "KFC Noord Europa bewijst met deze jaarmonitoring hoe serieus ze dierenwelzijn nemen. We zijn blij met de transparantie die het bedrijf biedt en die het de komende jaren mogelijk maakt om de verbeteringen te volgen door de implementatie van de Better Chicken Commitment. Andere bedrijven kunnen hier een voorbeeld aan nemen. Ook de wijze waarop KFC Noordwest Europa samenwerkt met maatschappelijke organisaties verdient lof en zal gaandeweg resulteren in een beter leven voor tientallen miljoenen dieren per jaar.”