‘Brits rundvlees biedt betere kwaliteit en heeft mooiere textuur’
Monday September 16, 2024
Green Seed The Netherlands, de organisatie die AHDB – aanwezig op SIAL Paris 2024 – in ons land vertegenwoordigt.
“De stijgende prijzen, als gevolg van een afnemend aanbod en een groeiende vraag, dwingen consumenten om hun benadering van vleesconsumptie te heroverwegen”, begint Schilder zijn verhaal. “Ik vind dat de consument moet gaan voor premium vlees en tegelijkertijd minder vaak vlees moet eten. Bovendien vind ik dat de huidige prijzen voor vlees in verhouding tot de kosten in de gehele keten niet langer duurzaam zijn. Deze verschuiving heeft geleid tot een langzame verandering in de perceptie van consumenten ten opzichte van de prijs die zij bereid zijn te betalen voor vlees, wat kan resulteren in een hoger plafond voor vleesuitgaven.”
Het proces in de keten is een intensieve aangelegenheid, weet Schilder. “Als je ziet tegen welke lage prijzen vlees in supermarkt wordt aangeboden, rijst de vraag hoe dit rendabel kan zijn voor boeren en vleesverwerkers? En dan heb ik het nog niet eens over de duurzaamheidsdiscussie. Mensen kiezen vaker specifiek voor kwaliteit en ze zijn bereid meer te betalen. Aan de productiezijde is het van belang om consumenten duidelijk te maken dat er meer waarde schuilt achter het hogere prijskaartje. Een product als half-om-half gehakt, gemaakt van snippers, wordt vaak gezien als een handelsproduct. Terwijl een biefstuk van een specifiek ras, gefokt voor vleesproductie, een compleet ander product is.”
Rundvlees van hoge kwaliteit
Nederland staat op de derde plaats als importeur van Brits rundvlees (British Beef) en wordt enkel overtroffen door Ierland en Frankrijk. Het merendeel van dit rundvlees komt van melkkoeien die geslacht worden en in Nederland worden verwerkt voordat het naar de consument of andere landen gaat. “We zijn voornamelijk importeurs van het goedkopere melkvee. Maar om een verandering teweeg te brengen, moeten we ons richten op het importeren van meer vleesrassen van betere kwaliteit. Dit zou een geheel andere keten betekenen. Het Verenigd Koninkrijk heeft hierin een goed ontwikkelde aanpak, met speciale rassen die gefokt worden voor de vleesproductie. Dit resulteert in vlees van hoge kwaliteit, omdat deze dieren een ander leven hebben gehad en specifiek zijn gefokt voor vleesproductie.”
Schilder vervolgt: “Brits rundvlees biedt een betere kwaliteit en heeft een mooiere, gerijpte textuur. Het vlees dat momenteel in supermarkten verkrijgbaar is, is vaak knalrood, wat aangeeft dat het niet is gerijpt. Gerijpt vlees heeft daarentegen een bruinere kleur, wat juist een teken is van kwaliteit. Langzaam maar zeker zien we premium vlees meer in supermarkten verschijnen, zoals het gerijpte vlees uit Zuid-Amerika en Ierland bij Albert Heijn. We zien gelukkig dat steeds meer retailers zich juist gaan richten op het aanbieden van premium vlees en daar kunnen wij een belangrijke rol in gaan spelen. Ook moeten we beter gaan uitleggen wat het verschil is van vlees dat afkomstig is van melkvee of vleesvee. Om alle voordelen van Brits rund- en lamsvlees nadrukkelijker onder de aandacht te brengen van de verschillende doelgroepen, hebben we onlangs als keten ook het logo ‘Quality Meat from Britain’ gelanceerd.”
Lees HIER de volledige coverstory over British Beef & Lamb in de laatste (online) editie van vaktijdschrift Meat&Co.
Er zijn momenteel veel uitdagingen in de vleesverwerkende industrie. Bijvoorbeeld op het gebied van prijzen, dierenwelzijn en duurzaamheid. Consumenten hechten steeds meer belang aan deze onderwerpen, wat essentiële voorwaarden zijn voor succes in de markt. Als onderdeel van die uitdagingen heeft het Agriculture and Horticulture Development Board (AHDB), dat Britse boeren ondersteunt, als doel om meer premium Brits rundvlees naar Nederland te exporteren. Vaktijdschrift Meat&Co ging in gesprek hierover met John Schilder van “De stijgende prijzen, als gevolg van een afnemend aanbod en een groeiende vraag, dwingen consumenten om hun benadering van vleesconsumptie te heroverwegen”, begint Schilder zijn verhaal. “Ik vind dat de consument moet gaan voor premium vlees en tegelijkertijd minder vaak vlees moet eten. Bovendien vind ik dat de huidige prijzen voor vlees in verhouding tot de kosten in de gehele keten niet langer duurzaam zijn. Deze verschuiving heeft geleid tot een langzame verandering in de perceptie van consumenten ten opzichte van de prijs die zij bereid zijn te betalen voor vlees, wat kan resulteren in een hoger plafond voor vleesuitgaven.”
Het proces in de keten is een intensieve aangelegenheid, weet Schilder. “Als je ziet tegen welke lage prijzen vlees in supermarkt wordt aangeboden, rijst de vraag hoe dit rendabel kan zijn voor boeren en vleesverwerkers? En dan heb ik het nog niet eens over de duurzaamheidsdiscussie. Mensen kiezen vaker specifiek voor kwaliteit en ze zijn bereid meer te betalen. Aan de productiezijde is het van belang om consumenten duidelijk te maken dat er meer waarde schuilt achter het hogere prijskaartje. Een product als half-om-half gehakt, gemaakt van snippers, wordt vaak gezien als een handelsproduct. Terwijl een biefstuk van een specifiek ras, gefokt voor vleesproductie, een compleet ander product is.”
Rundvlees van hoge kwaliteit
Nederland staat op de derde plaats als importeur van Brits rundvlees (British Beef) en wordt enkel overtroffen door Ierland en Frankrijk. Het merendeel van dit rundvlees komt van melkkoeien die geslacht worden en in Nederland worden verwerkt voordat het naar de consument of andere landen gaat. “We zijn voornamelijk importeurs van het goedkopere melkvee. Maar om een verandering teweeg te brengen, moeten we ons richten op het importeren van meer vleesrassen van betere kwaliteit. Dit zou een geheel andere keten betekenen. Het Verenigd Koninkrijk heeft hierin een goed ontwikkelde aanpak, met speciale rassen die gefokt worden voor de vleesproductie. Dit resulteert in vlees van hoge kwaliteit, omdat deze dieren een ander leven hebben gehad en specifiek zijn gefokt voor vleesproductie.”
Schilder vervolgt: “Brits rundvlees biedt een betere kwaliteit en heeft een mooiere, gerijpte textuur. Het vlees dat momenteel in supermarkten verkrijgbaar is, is vaak knalrood, wat aangeeft dat het niet is gerijpt. Gerijpt vlees heeft daarentegen een bruinere kleur, wat juist een teken is van kwaliteit. Langzaam maar zeker zien we premium vlees meer in supermarkten verschijnen, zoals het gerijpte vlees uit Zuid-Amerika en Ierland bij Albert Heijn. We zien gelukkig dat steeds meer retailers zich juist gaan richten op het aanbieden van premium vlees en daar kunnen wij een belangrijke rol in gaan spelen. Ook moeten we beter gaan uitleggen wat het verschil is van vlees dat afkomstig is van melkvee of vleesvee. Om alle voordelen van Brits rund- en lamsvlees nadrukkelijker onder de aandacht te brengen van de verschillende doelgroepen, hebben we onlangs als keten ook het logo ‘Quality Meat from Britain’ gelanceerd.”
Lees HIER de volledige coverstory over British Beef & Lamb in de laatste (online) editie van vaktijdschrift Meat&Co.