AH stimuleert biologisch vlees met nudgingcampagne
Monday December 04, 2023
Met deze campagne wil Bionext de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk vergroten. Deze nudgingcampagne zorgt ervoor dat we consumentenonbewust een duwtje in de rug geven om meer biologisch te kopen. De nudgingcampagne loopt binnen tien Gelderse vestigingen van Albert Heijn binnen het vlees- en vleeswarenschap. Het betreft hier een tien weken lopendecampagne met diverse 'nudges' op de winkelvloer.
Bewustere keuzes
De bewuste burger geeft aan steeds bewustere keuzes te willen maken in zijn voedingspatroon. Biologisch eten hoort daarbij. Echter, deze overtuiging moet opde winkelvloer concurreren met aanbiedingen en goedkopere alternatieven. Ineen omgeving vol prikkels, zoals de supermarkt, is het lastig om vast te houdenaan die bewuste intentie en verandert de bewuste burger al snel in eenprijsbewuste shopper. Om dit gat tussen intentie en gedrag te dichten, worden'nudges' bij het schap ingezet; een subtiele herinnering aan dat voornemen ombewuste keuzes te maken en niet alleen te kiezen op basis van prijs en promoties.
Communicatiemiddelen
De middelen die ingezet worden zijn allemaal subtiel van aard. Kleineschapkaartjes, wobblers, vloerstickers en narrowcasting. Na afloop van decampagne wordt op basis van kassa aanslagen het effect van de nudgesgeanalyseerd en de resultaten hiervan worden half januari, tijdens de Biokennisweek, gepresenteerd.