Nederland Vleesland: sector zoekt dialoog op
Thursday September 01, 2022
Nederland Vleesland, waar smaken verschillen’. Met de lancering van Nederland Vleesland treden zes partners in de vleesketen samen en proactief naar buiten.
Nederland Vleesland informeert over vlees en de productie daarvan. De site omvat eigen verhalen uit de sector en verstrekt feiten en cijfers over de vleesketen en over de vleesconsumptie. De initiatiefnemers willen de beeldvorming waar nodig bijstellen en misvattingen zo mogelijk wegnemen. En gaan graag het gesprek aan.
Thema’s zoals 'Smaak’, ‘Gezondheid’, ‘Respect voor dieren’ en ‘Duurzaamheid’ worden belicht en bezoekers vinden informatie over voedingswaarde, omgang met dieren en over het milieu. Onder het kopje ‘Wat voor vleeseter ben jij?’ herkent de bezoeker zichzelf als vleeseter in de profielen. Want zeker ook bij vlees geldt: ‘smaken verschillen’.
Samenwerking
Nederland Vleesland is een resultaat van de samenwerking tussen partners in de keten. De lancering is in Nieuwegein symbolisch verricht door de voorzitters van de ketenpartners. De samenwerking betreft de volgende partijen: Centrale Organisatie voor de Vleessector (Vlees.nl), Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie (Vleeschwaar.nl), Vee & Logistiek Nederland (Respectvee), Stichting Brancheorganisatie Kalversector (SBK, Kalversector.nl), Producentenorganisatie Varkenshouderij (POV), met The Pig Story, en met Stichting Voorlichting Varkensketen) en Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS).
Omstreden
COV-VNV voorzitter Laurens Hoedemaker introduceerde nederlandvleesland.nl en lichtte het initiatief toe. Daarnaast gaf POV voorzitter Linda Verriet een presentatie over een aantal omstreden vragen over vlees en de consumptie daarvan, zoals de carbon footprint van varkensvlees versus de ‘alternatieven’ en het vliegen. Ook komt aan bod hoe de consument de toekomst ziet.
Bij de lancering waren pers en stakeholders aanwezig.
De vleessector heeft donderdag 1 september de aftrap gegeven voor de maatschappelijke dialoog onder de noemer ‘
Nederland Vleesland informeert over vlees en de productie daarvan. De site omvat eigen verhalen uit de sector en verstrekt feiten en cijfers over de vleesketen en over de vleesconsumptie. De initiatiefnemers willen de beeldvorming waar nodig bijstellen en misvattingen zo mogelijk wegnemen. En gaan graag het gesprek aan.
Thema’s zoals 'Smaak’, ‘Gezondheid’, ‘Respect voor dieren’ en ‘Duurzaamheid’ worden belicht en bezoekers vinden informatie over voedingswaarde, omgang met dieren en over het milieu. Onder het kopje ‘Wat voor vleeseter ben jij?’ herkent de bezoeker zichzelf als vleeseter in de profielen. Want zeker ook bij vlees geldt: ‘smaken verschillen’.
Samenwerking
Nederland Vleesland is een resultaat van de samenwerking tussen partners in de keten. De lancering is in Nieuwegein symbolisch verricht door de voorzitters van de ketenpartners. De samenwerking betreft de volgende partijen: Centrale Organisatie voor de Vleessector (Vlees.nl), Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie (Vleeschwaar.nl), Vee & Logistiek Nederland (Respectvee), Stichting Brancheorganisatie Kalversector (SBK, Kalversector.nl), Producentenorganisatie Varkenshouderij (POV), met The Pig Story, en met Stichting Voorlichting Varkensketen) en Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS).
Omstreden
COV-VNV voorzitter Laurens Hoedemaker introduceerde nederlandvleesland.nl en lichtte het initiatief toe. Daarnaast gaf POV voorzitter Linda Verriet een presentatie over een aantal omstreden vragen over vlees en de consumptie daarvan, zoals de carbon footprint van varkensvlees versus de ‘alternatieven’ en het vliegen. Ook komt aan bod hoe de consument de toekomst ziet.
Bij de lancering waren pers en stakeholders aanwezig.