juni 2017

MeatTech:

Leven in brouwerij

De nieuwe locatie van Sallands Landbier Brouwerij aan de Ootmarsumseweg in Albergen was onlangs het decor van de derde bijeenkomst van vleestechnologenplatform MeatTech in 2017. In het voormalige pand van kalfsvleesproducent KSA kregen de MeatTech-leden een rondleiding door de brouwerij, die onder meer regionale bekendheid geniet dankzij het Huttenkloas-bier. Deze rondleiding werd gevolgd door een korte bierproeverij, een lezing van smaakdeskundige Corine van Zuthem van de Proefgarage én een bijdrage van Annet en Marc ten Velde van Veldhoeve Kip. Op het menu van de afsluitende BBQ stonden de malse Veldhoeve-kip en enkele Sallandse Landbieren.

T: Bart Manders
F: Meat&Co.

Robert van Dooremolen leidt de grote groep MeatTech-leden met enthousiasme rond in Sallands Landbier Brouwerij, die pas in maart van dit jaar vanuit Raalte is verhuisd naar de huidige vestiging aan de Ootmarsumseweg in Albergen. In dit pand was tot 2012 het tot de VanDrie Groep behorende KSA gevestigd. KSA verwerkte en verpakte er kalfsvlees. Voorheen huisde de bierbrouwerij in de kelders van de Raaltense discotheek De Leeren Lampe. Ruimtegebrek noopte de brouwerij echter te verhuizen.

Vernieuwing brouwlijn
In Raalte beschikte de brouwerij over slechts 500 vierkante meter aan ruimte, op de locatie in Albergen is dat 900 vierkante meter op de begane grond, met nog eens 750 vierkante meter in de kelder. Op het nieuwe adres, waar op het moment van het MeatTech-bezoek nog de laatste puntjes op de i worden gezet qua inrichting, zitten nu de brouwerij, het magazine en het voorheen in Hengelo gevestigde kantoor bij elkaar.
„In Raalten brouwden we zo’n 8.000 liter bier per week,” vertelt Robert van Dooremolen tijdens de rondleiding. „Op onze nieuwe locatie kunnen we doorgroeien naar een productie van 10.000 tot 12.000 liter per week. Uiteindelijk is het de bedoeling dat we naar een weekproductie van 20.000 liter gaan. We hebben hiervoor onder meer geïnvesteerd in de vernieuwing van onze brouwlijn.”

Huttenkloas-bier
De in de afgelopen jaren flink gegroeide Sallands Landbier Brouwerij profiteert volgens Van Dooremoolen van de sterk toenemende populariteit van streekbieren bij Nederlandse consumenten. De brouwerij geniet onder meer bekendheid dankzij het sinds 2000 gebrouwen Huttenkloas-speciaalbier, vernoemd naar de in de 18e eeuw levende crimineel Klaas Annink. Naast dit ‘misdadig lekkere biertje’ brouwt de brouwerij Sallandse Landbieren onder welluidende namen als Bokkige Theodorus, Blonde Johannes, Donkere Henricus en Witte Franciscus. Daarnaast worden speciaalbieren gebrouwen voor derden.

Vijf basissmaken
Na een proeverij van Sallandse Landbieren wordt de MeatTech-bijeenkomst vervolgd met een interactieve bijdrage van marketingprofessional en smaakdeskundige Corine van Zuthem van de Proefgarage in Lochem. Aan de hand van diverse voorbeelden en inzichten maakt zij haar toehoorders duidelijk dat het maken van lekkere producten geen toeval is, maar een kwestie van heel goed weten waarmee je als producent bezig bent. Zij gaat onder meer in op de ins & outs van de vijf basissmaken bitter, umami, zoet, zout en zuur. „Op latere leeftijd kunnen consumenten beter de smaak bitter verdragen, omdat ze dan veel minder smaakpapillen hebben dan jonge kinderen,” verduidelijkte zij. „Zoet is de basissmaak die eigenlijk iedereen lekker vindt.”
Vanwege het bezoek aan Sallands Landbier Brouwerij spitst Corine van Zuthem haar bijdrage onder meer toe op de smaaktonen van bier en wijn. „Bier heeft meer smaaktonen dan wijn en kan veel gemakkelijker met uiteenlopende gerechten worden gecombineerd. Bier is bovendien goedkoper dan wijn.”

Veldhoeve Kip
Het officiële programma van de MeatTech-bijeenkomst wordt afgesloten met een bijdrage van Annet en Marc ten Velde van Veldhoeve Kip in Albergen. Annet en Marc vormen de derde generatie van een in 1930 opgericht pluimveebedrijf. Zij maakten in 2016 definitief de overstap van reguliere pluimveehouderij naar het houden van antibioticavrije Twentse Blauwe-scharrelkip vanuit een gesloten keten.
„We hadden duidelijk voor ogen wat we niet meer wilden: een kip die geen ruimte heeft om te bewegen, die antibiotica krijgt toegediend, die vatbaar is voor darmstoornissen en die in een stal leeft met een ongezond klimaat,” benadrukt Marc ten Velde. ,,Ons belangrijkste doel is nu om met het sterke Twentse Blauwe-kippenras een gezonde, traceerbare en smaakvolle scharrelkip te verkopen.”

Antibioticavrij
Volgens Annet is zij samen met jaar man Marc enkele jaren geleden gestart met de verkoop van antibioticavrije kip. „In 2016 hebben we onze eigen gecontroleerde keten opgezet,” licht zij toe. „We zijn nu een gesloten bedrijf dat zich bezighoudt met de opfok van de moederdieren in ons opfokbedrijf, de productie van eieren in ons vermeerderingsbedrijf, het uitbroeden van de kuikens in onze broederij en het opgroeien van de kuikens in ons vleeskuikenbedrijf. Normaal gesproken vinden deze activiteiten bij verschillende bedrijven plaats. Dit leidt tot veel transportbewegingen en tot een besmettingsrisico op verschillende bedrijven over grote afstanden in een groot gebied. Door de transportbewegingen zoveel mogelijk te reduceren, minimaliseren we het risico op besmettelijke ziekten en leveren we een bijdrage aan de CO2-reductie. Doordat we de totale keten in eigen beheer houden, kunnen we ook garanderen dat de ouderdieren nooit zijn behandeld met antibiotica. Zo bieden we de garantie dat de Twentse Blauwe-kip antibioticavrij is.”

Trefwoordenlijst

MeatTech

Reacties op dit artikel

© Copyright - Meat & Co - created by Dokwerkers | Crossmedia