Mei 2017

Column Bart Manders:

Vleesvloggers

Het journalistieke vak waarin ik alweer jaren actief ben, is ingrijpend veranderd. Tot een paar jaar terug verkeerde ik tijdens foodgerelateerde persbijeenkomsten, seminars en persconferenties bijna uitsluitend in het gezelschap van collega-journalisten van andere vakbladen. Traditionele, maar gedegen uitgaven met vakinformatie, die bijvoorbeeld voor u als speler in de vleesindustrie relevant is. Het is inspirerend om met deze journalisten van gedachten te wisselen over de meerwaarde van vakbladen en het vinden van de juiste balans tussen inhoud en commercie.
Anno 2017 word ik tijdens persbijeenkomsten vergezeld door een rijke schare aan copywriters van online foodmagazines, bloggers, vloggers en digital influencers. Zij bereiken hun doelgroepen met pittige blogs, ongezouten foodwaarheden en vlogs, waarin zij vol vuur hun followers op beeld toespreken. Het zal ongetwijfeld aan mijn ouderwetse instelling liggen, maar ik word altijd een beetje lacherig als ik ‘journalistieke collega’s’ zie, die met een selfiecamera op hun Iphone hun schare foodfans deelgenoot maken van hun ervaringen. ‘Ja, lieve vrienden, je kunt aan mijn vrolijke gezicht wel zien dat ik het uitermate naar mijn zin heb op de productievloer van Vleesproducent Het Malse Entrecootje!’
Met alle respect – praten en presenteren op camera zijn een kunst die ik niet versta – maar ik heb de indruk dat ijdelheid het hierbij wint van relevante inhoud. En daar wringt voor mij de schoen. Ik ben zelf op de Academie voor Journalistiek in Tilburg namelijk opgevoed met het principe dat een journalist wel de brenger is van het nieuws, maar zelf niet het middelpunt hiervan moet vormen.
En natuurlijk snap ik dat u van mij als hoofdredacteur verwacht dat ik kleur beken over relevante ontwikkelingen in de vleesindustrie. Dit doe ik dan ook maandelijks in mijn column en in gesprekken met mensen binnen de sector die ik ontmoet. In andere Meat&Co.-artikelen van mij en mijn redactionele collega’s gaat het echter niet om onze mening. In deze artikelen staat de visie centraal van ondernemers, deskundigen en andere gezichten uit de vleesindustrie. Meat&Co. wil u namelijk inspireren met boeiende achtergrondartikelen en ondernemersverhalen, zodat u uw eigen mening kunt vormen. Desgewenst kunt u deze mening dan in uw eigen omgeving ventileren.
Het doet mij als ouderwetse bladenmaker goed om van diverse Meat&Co.-lezers te horen dat zij deze artikelen het liefst op het traditionele papier krijgen voorgeschoteld. Gelukkig hoef ik met mijn gebrek aan presentatietalent dus geen start te maken met Barts vleesvlog.

Bart Manders
Hoofdredacteur Meat&Co.

Trefwoordenlijst

column

© Copyright - Meat & Co - created by Dokwerkers | Crossmedia