September 2017

Actief & intelligent verpakken

T: Bart Manders F: Diversen

Onder meer op basis van actuele informatie van de Active & Intelligent Packaging Industry Association (AIPIA), het NVC Nederlands Verpakkingscentrum en Verpakkingsprofs.nl schetst Meat&Co. elke maand de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van het actief en intelligent verpakken van food. Deze keer opnieuw een interessante bloemlezing van oplossingen: van een Temperature Tracker tot het recyclen van sachets.  

Nieuwe topsealfolie voor mosselbakken

Packaging Partners uit Tilburg heeft een nieuwe topsealfolie ontwikkeld voor PP-mosselbakken. Deze folie onderscheidt zich volgens Packaging Partners op een aantal punten van bestaande folies. Zo is de nieuwe folie flexibeler en veel beter bestand tegen doorscheuren als scherpe schelpkanten of zeepokken hier tegenaan drukken. Bovendien is de folie op PP-mosselbakken via de sealtemperatuur zo instelbaar dat zowel een permanente seal als een peelable seal mogelijk is. Bijkomend voordeel van de elasticiteit is dat de kans op delaminatie als gevolg van spanningsverschillen nihil is. De nieuwe folie kan hoogwaardig worden bedrukt in flexo en in diepdruk tot en met 12 kleuren.

Out.of.Home Awards voor Paardekooper

Verpakkingsbedrijf Paardekooper heeft onlangs twee Out.of.Home Awards in de wacht gesleept. Paardekooper werd zowel binnen het segment Patrol als bij het segment Fastservice uitgeroepen tot ‘beste fabrikant op het gebied van verpakkingen’. Het bedrijf scoorde vooral goed op de aspecten innovatie en ontzorgen.
Out.of.Home shops hield een grote enquête onder groothandels en inkopers binnen de branches fastservice, catering, petrol en sport & leisure. De prestaties van fabrikanten werden beoordeeld in de categorieën warme dranken, koude dranken, non-food, vers/vriesvers, snacks en zoetwaren en tabak. Op basis van de beoordelingen werden rapportcijfers toegekend. Paardekooper behaalde binnen de segmenten Petrol en Fastservice het hoogste cijfer.
„Verpakkingen vormen een wezenlijk onderdeel van de consumentenbeleving in onder meer tankstations, cafetaria’s en snackbars,” zegt Patrick Zevenbergen, Marketing Manager bij PACOMBI GROUP, het moederbedrijf van Paardekooper. „Wij bedenken continu verpakkingsoplossingen die bijdragen aan de kwaliteit en de presentatie van food en non-food. Dit doen wij onder de noemer WrappIDup. De verpakking moet echt een meerwaarde zijn voor de formule. Dit kan resulteren in een innovatieve to-go verpakking of in een compleet nieuw verpakkingsconcept.”

7 miljoen unieke labels met algroritmes

Chocoladepastamerk Nutella heeft in Italië algoritmes gebruikt om 7 miljoen nieuwe, unieke labels te maken op de bekende potten. Elk label werd slechts één keer gebruikt en consumenten hadden dus een unieke pot Nutella in handen, zo benadrukt Nutella. De campagne kreeg de naam Nutella Unica en was volgens het chocoladepastamerk een groot succes. De Nutella-potten met unieke labels waren binnen een maand uitverkocht. Door het succes wordt inmiddels geopperd om de actie ook in andere Europese landen uit te rollen.

Packaging 4.0

Recent demonstreerde de Duitse machineproducent Windmöller & Hölscher tijdens de Interpack de nieuwe afzakmachine Topas. De snelheid van deze machine lag drie jaar geleden nog op 2600 per minuut, maar nu wordt met Topas een capaciteit behaald van 2800 zakken per uur bij 25 kilo. Nieuw is dat de complete verpakkingslijn wordt geleverd onder het W&H-label van de producent, inclusief het palletiseren en stretchen van de pallet. Voorheen leverde Windmöller & Co. de componenten in samenwerking met andere producenten. Tegenwoordig doet de producent alles in eigen beheer. Ook gewichtscontrole en metaaldetectors zijn volledig in het nieuwe verpakkingsconcept geïntegreerd.
„We zijn sinds de Kunststofbeurs 2013 al begonnen met Packaging 4.0, waarbij alles geïntegreerd is en het hogere doel is menselijke fouten uit te sluiten,” vertelt Raymond van Hoorn van Windmöller & Höscler Benelux. „Via het programma Easy Control is er informatievoorziening tot op managementniveau. Het belangrijkste is dat de operator door de volledige integratie en het intuïtieve bedieningsconcept ontlast wordt, zeker nu het voor de industrie lastig is goede operators te vinden. Alles is erop gericht het ze zo gemakkelijk mogelijk te maken. Uiteraard kan door de informatievoorziening preventief onderhoud worden uitgevoerd en is het mogelijk het systeem zelf nieuwe dingen bij te brengen. Met Easy Control kunnen we de efficiëntie van de lijnen verhogen. Dat is het doel.”

Trends in duurzaam verpakken

De verpakkingsketen vraagt om snelle aanpassingen in een sterk veranderende wereld. Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) speelde hier onlangs op in met de Verdiepingsbijeenkomst ‘Trends in duurzaam verpakken’.  ͈Nederland doet het met minder verpakkingsmateriaal goed in de circulaire economie. Het zijn kleine stapjes, maar we zijn wel zorgvuldig bezig,” vertelt KIDV-directeur Hester Klein Lankhorst. Tijdens de bijeenkomst passeerden trends de revue die duurzaam verpakken in een stroomversnelling kunnen brengen en organisaties nieuw perspectief kunnen bieden. Klein Lankhorst beet het spits af van de bijeenkomst met een lezing.  ͈Trends in verpakkingen in relatie tot de circulaire economie lopen niet altijd goed samen. Circulaire businessmodellen zijn niet een doel op zich. Het gaat vooral om het halen van klimaatdoelstellingen, recycled content en minder materiaalgebruik. Uiteindelijk kan dat leiden tot zes procent minder CO2-uitstoot.”

BandSealer voor vacumeren of begassen

Tijdens de Empack in Brussel op 11 en 12 oktober a.s. in de Neckerhal in het Belgische Mechelen introduceert LH Packaging de nieuwe BandSealer. LH Packaging zal te vinden zijn op stand D006 in hal 1. Met de multifunctionele compacte BandSealer kan worden gevacumeerd of begast. Deze is volledig uitgevoerd in rvs en is volgens het bedrijf aantrekkelijk geprijsd. Het in het Belgische Molenhoek gevestigde LH Packaging kan bogen op meer dan 20 jaar ervaring in verpakkingsmachines en verpakkingsmaterialen, die zijn toegespitst op de voedingsmiddelenindustrie.

Meat&Co.

Trefwoordenlijst

Actief & intelligent verpakken

© Copyright - Meat & Co - created by Dokwerkers | Crossmedia