Juni 2017

Actief & intelligent verpakken

T: Bart Manders F: Diversen

Onder meer op basis van actuele informatie van de Active & Intelligent Packaging Industry Association (AIPIA), het NVC Nederlands Verpakkingscentrum en Verpakkingsprofs.nl schetst Meat&Co. elke maand de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van het actief en intelligent verpakken van food. Deze keer opnieuw een interessante bloemlezing van oplossingen: van een Temperature Tracker tot het recyclen van sachets.  

Interactief platform voor verpakkingsuitdagingen

Evenementenhal Hardenberg vormt op 20 en 21 september a.s. het decor voor de Empack Relatiedagen. Dit netwerkevent vindt gelijktijdig plaats met de Technische Industriële Vakbeurs (TIV). Volgens organisator Easyfairs vormen de relatiedagen een goede gelegenheid voor bedrijven om verpakkingsuitdagingen met professionals uit verschillende verpakkingsdisciplines te bespreken.
Ter voorbereiding hierop wordt een online ‘Ask the expert’-platform opgezet, waarop prangende verpakkingsvragen kunnen worden voorgelegd. Deze vragen kunnen betrekking hebben op verpakken, verpakkingen, verzenden en op verpakken toegespitste technologieën.
Tijdens de Empack Relatiedagen worden verschillende zogeheten speeddate-sessies gehouden, waarbij de belangrijkste verpakkingsuitdagingen van bezoekers aan bod komen.

Temperature Tracker beste nieuwe product

De zogeheten Trust Sense Temperature Tracker van het Amerikaanse bedrijf Identiv is onlangs bekroond tot ‘Beste nieuwe product’ tijdens de jaarlijkse uitreiking van de RFID Journal Awards. Identiv’s end-to-end oplossing omvat een goedkope, veilige, draagbare sensor, die temperatuurmetingen vastlegt en opslaat. De gegevens kunnen worden uitgelezen door zogeheten near field communication-readers, waaronder mobiele telefoons. Deze kunnen vervolgens naar het internet worden ge-upload voor verdere analyse. De datalogger monitort en traceert onder meer temperatuurgevoelige producten in een koude supply chain en is geschikt voor smart packaging. De exacte temperatuuraanduiding maakt de tag bij uitstek geschikt voor bederfelijke producten, zoals verse vis, kaviaar en wijn.

Verpakkingsindustrie in de lift

De productie van de Nederlandse verpakkingsindustrie groeit in 2017 en 2018 met respectievelijk 2,0% en 1,5%, zo verwacht ABN AMRO. Dit komt neer op een omzetstijging van circa 6,3 miljard euro in 2016 naar ongeveer 6,5 miljard euro in 2018. Belangrijkste drijfveren voor deze groei zijn de aantrekkende consumentenbestedingen, de sterke toename van online retailverkopen en de aanhoudende exportgroei. Vooral het volume van kunststofverpakkingen zal groeien: met respectievelijk 2,5% en 2,0% in 2017 en 2018. Kunststof maakte in 2016 ongeveer 43% van de omzet uit, maar vertegenwoordigt slechts 18% aan gewicht.

CreaSolv

Unilever lanceerde onlangs een nieuwe technologie om gebruikte sachets te recyclen. De technologie met de naam CreaSolv Process is ontwikkeld in samenwerking met het Duitse Fraunhofer-instituut voor proces, engineering en verpakking. Deze is geïnspireerd door een innovatie om televisies te recyclen. Miljoenen plastic sachets worden jaarlijks in de hele wereld weggegooid. In het kader van de circulaire economie zorgt de technologie van Unilever ervoor dat de sachets worden omgezet in plastic en opnieuw in de supply chain terechtkomen. Sachets stellen consumenten met een laag inkomen in staat om kleine hoeveelheden van producten te kopen, die anders onbetaalbaar voor hen zouden zijn. Als onderdeel van zijn zogeheten Sustainable Living Plan streefde Unilever er al lang naar om een oplossing te vinden voor het recyclen van sachets.
De CreaSolv Process-technologie is afgeleid van een methode om vlamvertragers te scheiden van gebruikte elektrische en elektronische apparatuur. Gedurende deze technologie wordt het plastic gewonnen van de sachets. Vervolgens wordt dit gewonnen plastic gebruikt om nieuwe sachets te maken voor Unilever-producten.

Biobased plastics goed te recyclen

Biobased plastics zijn net zo goed mechanisch te recyclen als conventionele plastics. Bovendien zijn biologisch afbreekbare plastics geen oplossing voor de plasticsoep in de oceanen. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het rapport ‘Biobased and biodegradable plastics – Facts and Figures’, dat Wageningen Food & Biobased Research onlangs uitbracht. Het rapport inventariseert wetenschappelijke kennis over biobased en biologisch afbreekbare plastics en richt zich hierbij op plastics die gebruikt worden in de verpakkingsindustrie. Over biologisch afbreekbare en biobased plastics bestaan hardnekkige misverstanden. Dit maakt een keuze om over te stappen naar het gebruik van één van deze materialen lastig voor producenten. Wageningen Food & Biobased Research inventariseerde daarom in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) wat er op basis van wetenschappelijk onderzoek wel of niet beweerd kan worden over deze plastics. Volgens het rapport klopt de uitspraak „alle plastics zijn slecht voor het milieu” niet en is het ook niet waar dat alle bioplastics groen en goed voor het milieu zijn. Biologisch afbreekbare plastics vormen volgens het rapport geen allesomvattende oplossing voor de milieuproblemen rond zwerfafval. Of en vooral hoe snel een biologisch afbreekbaar plastic door micro-organismen wordt afgebroken, hangt in belangrijke mate af van het milieu waarin het terecht komt.

Gouden Wheel of retail voor HAK-bonen in stazak

De HAK-bonen in stazak zijn onlangs bekroond met het prestigieuze Gouden Wheel of Retail van Distrifood. Naast het Gouden Wheel won HAK het Category Wheel in de categorie ‘maaltijden en componenten’ en het Special Wheel voor het hoogst gewaardeerde product door consumenten. HAK nam de awards in ontvangst tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Utrechtse Spoorwegmuseum. Distrifood selecteert de winnaars in samenwerking met Albert Heijn, Jumbo, Superunie, marktonderzoeksbureau Nielsen en GfK. De jury prees HAK vooral om het innovatieve karakter van HAK’s stazakverpakking. „HAK heeft met deze innovatie de gehele bonencategorie een impuls gegeven.”
HAK introduceerde de bonen in stazak in 2015. De peulvruchten zijn in de zak zelf gegaard en bevatten minder vocht. Hierdoor hebben ze een bite en zijn ze direct uit de verpakking te gebruiken, zonder eerst af te gieten of op te warmen. Ze bevatten geen conserveringsmiddelen, toegevoegde suikers, aroma’s of andere kunstmatige smaakstoffen. De bonen in stazak passen hiermee perfect in de hedendaagse trend van plantaardig, lekker, voedzaam en gemakkelijk eten, zo benadrukt de jury.

PP-verpakking met grotere inhoud

Cups4You uit Oss, specialist op het gebied van kunststof verpakkingen met een inhoud van 100 tot 2500 ml, introduceert een nieuwe zogeheten OTE 185-3000-verpakking. Het gaat om een PP-verpakking met een grotere inhoud. „Daar was vraag naar,” verduidelijkt Henk van der Rijt, manager sales office van Cups4You. „Voor ons is deze rechthoekige gevormde verpakking echt even out of the box. Het is een mooie aanvulling op ons bestaande gamma.”
Een andere recent door Cups4You gelanceerde verpakking is de Elito Cup-range. Van der Rijt: „Deze lijn heeft als kenmerk dat de vormgeving creatief afwijkt van de verpakkingen die de consument gewend is. Juist daardoor valt deze verpakking extra op in het schap of in de koeling van de supermarkt. De Elito Cup is ook geschikt om direct op tafel presenteerbare producten in te verpakken. Deze is verkrijgbaar in de inhoudsmaten 120 tot 1100 milliliter.”

Meat&Co.

Trefwoordenlijst

Actief & intelligent verpakken

© Copyright - Meat & Co - created by Dokwerkers | Crossmedia