April 2017

Actief & intelligent verpakken

T: Bart Manders F: Diversen

De Active & Intelligent Packaging Industry Association (AIPIA) voorziet haar leden regelmatig van informatie over de laatste ontwikkelingen op het gebied van actief en intelligent verpakken van voedingsmiddelen. Recente verpakkingsontwikkelingen, mede gebaseerd op deze informatie, passeren hier met regelmaat de revue. In deze uitgave van Meat&Co. opnieuw een bloemlezing.

NL Packaging Awards uitgereikt

Tijdens een gala in Studio 21 in Hilversum zijn onlangs diverse NL Packaging Awards 2017 uitgereikt. Televisiepresentator Jort Kelder maakte alle winnaars bekend van deze prestigieuze verpakkingsawards. Meat&Co. zet drie winnende verpakkingen in de schijnwerpers: New Dutch Legacy Gin, No Fairytales en NADA vriesgedroogd fruit.

No Fairytales
In de categorie ‘Food Vers’ werd het door SOGOOD ingezonden No Fairytales winnaar. Siem Haffmans, juryvoorzitter voor deze productcategorie: „No Fairytales is een geloofwaardig totaalconcept, uitgewerkt tot in de details. Het product is vernieuwend, speelt in op de gezonde-voedingstrend en wordt verkocht in het koelschap. Het is onderscheidend ten opzichte van de schreeuwerige kleuren die gangbaar zijn in deze categorie. Het product is de ‘hero’ en de verpakking biedt duidelijke informatie die uitnodigend is om het product te proberen.”

New Dutch Legacy Gin
De door BRUMdesign ingezonden New Dutch Legacy Gin won in de categorie ‘Dranken’. Koen de Jong, juryvoorzitter voor deze categorie, sprak lovende woorden over de verpakking. „Een heldere fles met strakke vorm. Geen heritage, maar nieuwe waarden. Een eigenwijs gedraaid diagonaal label, vanuit de binnenkant leesbaar. Het drukwerk is aan de binnenkant bedrukt in een licht oranje kleur. Daardoor ontstaat een mooi effect met dieptewerking. Krachtig in zijn eenvoud, maar ook zeer eigenzinnig. De houten afsluiting vormt een mooi contrast met het design van de fles.”

NADA vriesgedroogd fruit
De door PROUDdesign ingezonden verpakking NADA vriesgedroogd fruit won in de categorie ‘Food Houdbaar’. Mark van Iterson, juryvoorzitter voor deze categorie: „Voor een relatief nieuwe categorie is een sterk totaalconcept bedacht, dat consistent en goed in alle elementen is doorvertaald. Merknaam, verpakking, tekst; alles versterkt elkaar en maakt het geheel tot een onderscheidende en opvallende propositie. Binnen de categorie breekt het met bestaande codes en geeft het dit nieuwe merk direct eigenheid. Het design zou nog geoptimaliseerd kunnen worden in ‘directe aantrekkelijkheid’. Maar de jury heeft er alle vertrouwen in dat het concept ‘milage’ heeft; hoe meer het wordt uitgebouwd, des te meer lading het zal krijgen.”

Industrial Pack

Easyfairs UK & Global, onderdeel van Artexis Easyfairs group, lanceerde onlangs het nieuwe  verpakkingsevent Industrial Pack in Atlanta. De eerste editie van dit event vond op 4 en 5 april jl. plaats in het Cobb Galleria Center in Atlanta. Met Industrial Pack vult Easyfairs naar eigen zeggen een gat in de markt. Inkopers moeten diverse branche-events bezoeken om goede leveranciers te vinden. Op Industrial Pack zijn al deze leveranciers verenigd. Industrial Pack wordt gesteund door de Industrial Packaging Alliance of North-America (IPANA) en de Reusable Industrial Packaging Association (RIPA).

Krimpfolie met lichtwerende eigenschappen

Klöckner Pentaplast introduceert Pentalabel Eklipse, een krimpfolie met lichtwerende eigenschappen. Tijdens het verpakkingsproces blokkeert deze folie licht. Volgens Klöckner Pentaplast voldoet Pentabel Eklipse aan de marktvraag naar verpakkingsfoliën, die kosteneffectief en efficiënt zijn. Door het blokkeren van het licht beschermt de krimpfolie bijvoorbeeld de B2-vitaminen in melk en wordt een vieze bijsmaak voorkomen. De folie kan worden toegepast bij verschillende foodproducten en dranken, die gevoelig zijn voor licht. Chris Frank van Klöckner Pentaplast geeft tekst en uitleg. De mogelijkheden voor verlenging van de houdbaarheid gaan verder dan het supermarktschap. De folie zal ook voor meer flexibiliteit zorgen in de supply chain.”

 

Bag of Flavour

Een ovenbestendige kookzak, die gebruikmaakt van kruiden en specerijen om extra smaak te geven aan het eten tijdens het gaarproces, is de nieuwste innovatie van foodverpakkingsproducent Sirane.  Met de nieuwe campagne ‘Bags of Ideas’ demonstreert Sirane zijn mogelijkheden op het gebied van kookzakken. De zakken hebben een blend van gerookt beukenhout gemixt met kruiden en specerijen, die in een sachet wordt gedaan. Dit sachet wordt onder een siliconenlaag van de kookzak geplaatst. Simon Balderson, directeur van Sirane. ,,Het is een vrij simpel idee, dat de traditionele kookzak transformeert tot een ‘bag of flavour’. De kookzak vormt een ideale optie voor retailers. Deze kan bijvoorbeeld worden gebruikt als onderdeel van een maaltijdpakket voor de consument.”

Mechelse winkel zonder verpakkingen

De Belgische stad Mechelen heeft sinds kort een winkel die volledig werkt zonder verpakkingen. De op initiatief van Sofie Smeets en Anneleen De Witte geopende winkel heet Kabas en is gefinancierd door een crowdfundingcampagne. Hierdoor konden de initiatiefnemers een deel van de verbouwing financieren. In de winkel is het de bedoeling dat klanten zelf pakken wat zij nodig hebben en vervolgens zelf de producten verpakken. Sofie Smeets: ,,Veel voedingsproducten zitten in dispensers, een soort van kokers waaruit de gekozen hoeveelheid voeding kan worden getapt in een potje of een bokaal naar keuze. We willen aantonen dat je simpelweg door inkopen te doen, kunt bijdragen aan een duurzame en ecologische samenleving.”
Kabas is niet de eerste winkel in Vlaanderen die geen gebruik maakt van verpakkingen. Eerder opende in Antwerpen het concept Robuust, dat daarna met Content in Leuven en Ohne in Gent navolging kreeg.

Meat&Co.

Trefwoordenlijst

Actief & intelligent verpakken

© Copyright - Meat & Co - created by Dokwerkers | Crossmedia