MeatTech bezoekt Centrum voor Smaakonderzoek

Een kleine 40 leden van vleestechnologenplatform MeatTech brachten onlangs een bezoek aan het Centrum voor Smaakonderzoek (CSO) in Wageningen. Zij kregen daar een interessant kijkje achter de schermen van een consumentensmaakonderzoek. Vooral de opzet, de uitvoering en de meerwaarde van zo’n onderzoek kwamen ter sprake tijdens de eerste MeatTech-bijeenkomst van 2017. Speciaal voor de leden was een consumentensmaakonderzoek rond rookworst op touw gezet. Zo konden zij op een praktische wijze ervaren wat dit inhoudt.

De diverse mogelijkheden voor een testopzet werden besproken: vergelijkenderwijs, sequentieel monadisch, monadisch, een thuistest en een centrale locatietest. Ook vond een discussie plaats tussen de mensen van het CSO, onder wie Wessel Cramwinckel, en de leden van MeatTech. Zo werd onder meer gediscussieerd over de voor- en nadelen van een consumentensmaakonderzoek in de thuisomgeving. Respondenten kunnen hierdoor op een zelf gekozen tijdstip producten bereiden en proeven. Nadeel hiervan is dat de thuisomgeving niet te controleren is en dat niet duidelijk is hoe respondenten de producten bereiden en consumeren. De meningen waren verdeeld over de vraag hoe bijvoorbeeld twee merken gehakt zouden moeten worden getest. Ongeveer de helft van de deelnemers vindt dat dit thuis moet gebeuren. De andere helft meende dat het belangrijk is om dit thuis te laten beoordelen. Een andere discussie ging over smaakvervlakking onder consumenten. De hiervoor geopperde oplossingen waren het houden van een vakkeuring of het selecteren van consumentenpanels met een specifieke voorkeur. De MeatTech-leden beleefden een interessante middag, die werd afgesloten met een hapje en een drankje.