Groene eiwitten moeten eigen identiteit krijgen

Producten met plantaardige eiwitten hebben een eigen identiteit nodig. Nu zien ze er doorgaans uit als vleesproducten en de naam lijkt er ook zoveel mogelijk op.

Diverse sprekers tijdens Food Valley Summit Green Proteins, op 11 oktober in Ede, is online te lezen in de vandaag verschenen Meat&Co.

Surrogaat
De termen vleesvervanger of vleesalternatief suggereren dat ze surrogaat zijn. Helen Kranstauber van Food Cabinet noemde dergelijke begrippen zeer onaantrekkelijk voor jonge mensen die geen verschil maken tussen vlees en eiwitten uit plantaardige bron. “Voor mensen die die bagage niet met zich meedragen, hebben we een nieuw verhaal nodig.” Ze pleitte voor een nieuwe vorm van marketing. De naam van het product is daarbij van groot belang.

Richten op flexitariërs
Anna-Kajsa Lidell van het Zweedse Food for Progress legde uit dat haar merk Oemph! zich op flexitariërs richt. “Het product is veganistisch, maar als je je op veganisten richt, vervreemd je je van andere doelgroepen.” Ze legde uit dat fabrikanten moeten waken voor polarisatie en ervoor moeten zorgen dat consumenten hun boodschap niet als bedreigend ervaren. “Laat mensen zien dat je tot dezelfde stam behoort.”

Food designer Katja Gruijters ontwikkelde in opdracht van Food Valley NL drie hapjes op basis van groene eiwitten met een compleet verschillende look, smaak en textuur. Op de foto een alga, een koepelvormige gelei op een schijf van rijst in een algendressing.

>> Lees Meat&Co van november online