#Goatober zet bok op de kaart

Met de stijgende vraag naar geitenzuivel neemt ook het aantal geitenbokjes toe. Die zijn ogenschijnlijk waardeloos, want geitenbokjes geven geen melk. #Goatober zet dit vraagstuk op de (menu)kaart. Nederland kreeg een voorproefje tijdens het geitenbokjesdiner op de Dutch Design Week 2017 in Eindhoven. In 2018 worden er kriskras door Nederland veel meer smakelijke activiteiten uitgerold.

#Goatober is ontstaan in Amerika om in de herfstmaand oktober extra aandacht te geven aan het verwaarden van geitenbokjes. Chefkoks en geitenhouders organiseren als ambassadeurs zij-aan-zij diners en festiviteiten om geitenbokjes op de menukaart te krijgen. Katalysator van deze beweging richting Nederland is de Engelse oud-chefkok James Whetlor (Cabrito Goat Meat): ,,#Goatober stimuleert een netwerk van koks en boeren in Amerika, Engeland en nu ook Europa om het stigma van geitenbokjes als waardeloos vlees te doorbreken. Dat doen we door in verschillende steden diners en festivals te organiseren waarbij we smakelijke geitenbokjesproducten laten proeven aan het brede publiek. Als iedere vleesetende consument tijdens de feestdagen geitenbokjesvlees op het menu zet dan lossen we samen al een heel groot deel van de uitdaging om geitenbokjes een beter leven te geven op.”

#Goatober zette voor de eerste keer voet op Nederlandse bodem in de Embassy of Food op de Dutch Design Week 2017 in Eindhoven. Chefkoks als George Wood (Temper Restaurant in Londen) en Estée Strooker (’t Amusement in Arnhem) brachten tijdens een diner de bok op het bord. Gelijktijdig werd het nieuwe ontmoetingsplatform Meat the Male gelanceerd om consumenten kennis laten maken met geitenbokjes. Er zijn onder andere activiteiten, recepten en verhalen te vinden op de website. Ook leghaantjes en kalfstiertjes zullen volgen. In 2018 zal #Goatober activiteiten organiseren in Amsterdam, Eindhoven en Utrecht en op horecabeurzen. Vanuit Nederland zal de beweging ook naar Duitsland, België en Frankrijk gaan.